Eigenwaarde Counselling Amsterdam

Voor een positief zelfbeeld en meer zelfvertrouwen. Hulp bij angst, stress, verlies en onzekerheid.
06 41638814 info@eftcoaching.nl

Ontaan van een klein trauma

Ik liep in het Amsterdamse bos heerlijk te wandelen. Voor mij wandelde een gezin: vader, moeder met 2 zoontjes van ongeveer 4 en 6 jaar. Ik hoorde het 4 jarig jongetje om eten vragen, (wat precies kon ik niet goed verstaan), de ouders liepen gewoon door en deden net alsof ze hem niet hoorden... Waarop het jongetje als een repeterende grammafoonplaat zijn wens maar bleef herhalen. Totdat de vader uiteindelijk reageerde met een ferme schelle "nee!".  Het jongetje leek zich hier niet bij neer te leggen en ging (vrolijk) door met vragen. De vader reageerde nu echt geïrriteerd en zei met luide stem (alsof hij dacht dat het jongetje hem anders niet kon horen): "Hou toch op met zeuren!, wat heb je gisteren gehad? en wat heb je vanmorgen gehad? ... Nou? Dus hou op met zeuren!".

Het jongetje werd een beetje lam geslagen en overrompeld door al dat 'geweld', het enige wat hij wou was toch dat lekkere eten? Vervolgens zei zijn oudere broer nog iets van "papa ik doe zo iets niet hoor", waarop de vader een vaderlijke arm om hem heen sloeg en zei: "ik ben zoooo trots op jou!". Samen liepen ze gearmd door. Ik zag hoe het jongetje van 4 naar hun keek, hier kon hij niet tegenop. Zijn blik sprak boekdelen  en ik voelde dat hier een negatieve overtuiging  geboren of opnieuw bevestigd werd. De stok die hij in zijn handen had gooide hij verslagen weg. Hiermee creëerde hij tevens zijn eigen gedrag, hij reageerde verslagen, hij gaf op...

Hoe het ook anders had gekund? zodat de behoefte er mag zijn zonder het te hoeven op te lossen:

Als het kind om eten zou vragen, zouden de ouders  kunnen reageren met: "Goh, je vindt dit eten zooo lekker, je zou het wel elke dag willen eten hè?" waarop het jongetje natuurlijk "ja" zegt. Hierdoor wordt even stil gestaan bij de behoefte van het kind. De ouders zeggen vervolgens: "dat snap ik en ik wou dat ik een toverstafje had zodat ... (de reden waarom ze het niet willen geven kunnen wegnemen) en ik het elke dag aan je zou kunnen geven..." Het jongetje voelt zich hierdoor gehoord en erkent en leert dat zijn behoefte oke is, maar dat deze niet altijd (direct) hoeft ingevuld te worden.